Sunday, November 14, 2010

Apa Itu Cinta, Sayang N Suke....???

Mne ak dpt idea nk tulis pasal bnde nie eh..??Nie sume sebab ad owg tnye ak ap different SUKA, SAYANG,  n CINTA...actually mmg susah nk describe bnde nie...tp ak ase la kan...ia depent on the way u learn it maybe..lain owg lain cara die nk describe kn..heee..but 4 me la kan..



1. Cinta itu KOMITMEN.
Cinta, tak boleh main-main. Cinta perlu komitmen. Bukan main campak buang semacam. Perlu dirancang dan dilaksana sebaik mungkin.
Tak bolehlah nak bergaduh, paksa-paksa dan mengabaikan tanggungjawab pada pasangan. Untuk yang dah berkahwin, nafkah wajib dipenuhi. Amanah sebagai suami isteri kena ditunaikan sebaiknya. Komited sebagai suami yang mithali, ummi yang solehah, agar dapat melahirkan anak-anak yang afiq, yang arif, yang anis, yang santun. Menjadikan rumahtangga dipenuhi mahabbah, mawaddah dan sakinah.
2. Cinta itu intuitive: NALURI.
Cinta itu sifatnya naluri. Apa tu orang kata, “cinta itu di hati”. Bercinta yang hangat bila kita dapat merasai apa yang dirasai oleh orang yang kita sayang.
Jika taknak disakiti, kita tak menyakitkan hati orang lain. Jika nak disayang, kita akan memberi kasih sayang seluhurnya. Jika ada rasa bimbang, seringnya kita akan dapat merasa. Macam cinta ibu pada anak-anak. Sering mereka dapat rasa apa yang anak-anak mereka buat, yang baik atau tak baik untuk anak-anak, kan?
3. Cinta itu sebahagian nature: FITRAH
Cinta itu fitrah. Betul. Bila Nabi Adam dicipta, baginda rasa kesunyian. Allah ciptakan Hawa sebagai peneman. Rasa ingin disayanagi dan menyayangi tu fitrah manusia. Yang perempuan minat pada seorang lelaki. Ada lelaki jatuh cinta pada seorang wanita. Cinta itu benar dan suci.
4. Cinta sering terletak di puncak: TOP
Bila ada rasa cinta, kita akan sama-sama bekerjasama, saling mengasihi. Itulah nilai yang mengikat kita semua untuk terus bersatu. Sekuat cinta Tuhan yang memberikan pelbagai nikmat hidup, cinta itu di puncak kehidupan.
5. Cinta itu sifatnya ALTRUISTIC.
Apa tu?? Aa, altruistik maknanya melebihkan orang lain dari diri sendiri. Dalam lughah disebut al-itsar. Wah, erti pengorbanan di sini. Bak kata Ustaz Hasrizal, makna hidup pada memberi. Bila cinta, kita sanggup berkorban untuk yang kita cinta dan kasihi.
Bila ada niat untuk membahagiakan yang lain, maka kita akan usahakan yang terbaik untuk memenuhi kehidupannya dengan bahagia dan sempurna. Kata Abang Ed, bila kita tolong orang, Allah akan membantu kita, menambah nikmat untuk kita. Indahnya…..

 SAYANG..???
Sayang..
Satu kata dan rasa yg blum pasti semua org miliki dngan tulus..
PERSETAN dengan kata" indah!
Sayang,, tk perlu dtnjukan dngn kata" indah,dan sikap special yg "menjilat"..
Sayang..Bukanlah rasa yg hanya bisa diungkapkan dngn cara seperti itu..
Sayang Iaitu...
Kau SIMPAN dlm hati,,
kau YAKINI RASA ini,,
berikan dngn TULUS..
Dan rasakan betapa INDAHNYA rasa itu..
SAYANG..
TAK HRUS SLING MEMILIKI 

 SUKE..??
Pernah suka org ?..Tipulah kalau tak pernah..

Aku pernah. Malah, lebih tepat kalau dikata dah beberapa kali,..eheh. Tak pernah berhubung cinta, cuma sendiri suka. Dan setiap kali merasakannya, akan terfikir “.. mungkin ini agaknya org nya..”. Hehe..how silly I was…

Bila diingat2kan..aku sendiri tak pasti, yg aku rasa dulu tu, adakah ia suka, atau sekadar tertarik, was it love at first sight, or infatuation, atau ,,semata2 permainan perasaan yg perasan. Tertunggu2 kelibat org tu. Kalau dia takde, rasa bosan dan hambar je hari tu. Kalau dia ada berhampiran, rasanya lain, macam sgt peka akan kewujudan dia di situ. Perasaan kita ni, kadang2 boleh menipu..ditambah pulak dgn ketidak‘maksum’nya kita nih. Tup tap, tup tap..esok lusa..hilang mcm tu je perasaan tu..

Hmm..tapi yg pasti, semasa kita sedang ‘menyukai’ tu, kita mmg bersemangat. Bersemangat utk bangun pagi, utk ke sekolah dan ‘terserempak’ dgn org itu. Dan setiap kali itu, akan berharap dia akan melintas kat tepi, terpandang kita dan senyum. Paling melampau angan2, dia siap menegur ‘hai’. And that simple ‘hi’, was all u need to keep grinning for the rest of the day. A slight glimpse of that person, was enuff to make ur day. Wow, some feelings it was…=0D. Rasa nak senyum manjang.

Eheh..kelakar jugak bila difikirkan balik. Aku yg sentiasa penuh dgn perasaan dan imaginasi. Yang suka percaya dengan intuisi sendiri (walaupun selalunya tak betul.. ). Cuma, dlm usia sekarang, yg boleh dikatakan sudah dewasa, aku tak mahu layan lagi perasaan2 begini, jauh lagi utk percaya. Sudah penat berangan, sudah tak larat nak bermain dengan perasaan, yang akhirannya tak pernah tepat dan hakikat. Mungkin ini antara jalan dan pengalaman yang setiap orang harus lalui, untuk menjadikan kita lebih manusia. Yang membuatkan kita satu hari nanti, menoleh ke belakang, dan tersenyum mengenangkan kenangan menyukai seseorg ini. Mungkin kita boleh kongsikan dgn anak2 kita, di waktu mereka pulak berada dalam keadaan itu..merasai perasaan itu.

Jadi, kalau ditanya “..definisikan apa itu suka ?”. Hmm..seringkas yg aku mampu katakan, kita tahu kita suka bila kita mahu org itu gembira dan senang hati, sedaya mungkin nak tolong dan membantu bila melihat dia kesusahan. Berada dekat dengan dia, melahirkan satu perasaan yg istimewa. Kita tahu kita suka bila kita rasa bahagia, bila kita melihat hari lebih indah dari biasa, memandang dunia seakan lebih berwarna.

No comments:

Post a Comment

Tiktok